Празнина КОЈА сјае: Македонија Friday, 2025-01-31, 7:49 AM
Welcome Guest | RSS
Main | File Catalog | Sign Up | Login
Main Menu
Main Menu
My files [620]
Фајлови [11]
Фајлови уште еднаш [8]
Main Menu
Statistics
Rate my site
Total of answers: 5
Statistics
Login form
Search
Site friends
  • Create a free website
  • Online Desktop
  • Free Online Games
  • Video Tutorials
  • All HTML Tags
  • Browser Kits
  • Main » Files » My files

    Xozef E. Stejneger IV MA kandidat, Univerztitet vo ^ikago KULTOT, OBREDOT I TRAGI^NOTO: USVOENI OD DIONISISKOTO NA NI^E VO TITANSKOTO NA FL
    2016-01-24, 6:54 AM

    Xozef E. Stejneger IV

    MA kandidat, Univerztitet vo ^ikago

     

    KULTOT, OBREDOT I TRAGI^NOTO: USVOENI OD DIONISISKOTO NA NI^E VO TITANSKOTO NA FLORENSKI* 

     

    * Theandros – Online Journal of Orthodoh Christian Theology and Philosophy, Volume 3, no. 3, Spring/Summer 2006.

    Ovoj esej e op{ta komparacija na ~etiri elementi vo filosofstvuva~kata estetika1 na Ra|aweto na tragedijata2 na Fridrih Ni~e, i izbor od predavawata po filosofija na kultot na Pavle Florenski, izdadeni pod naslovot "Misterii i obredi"3. Kaj obata misliteli, obiduvaj}i se da odgovorat na sovremenoto pra{awe za toa kako ~ovekot individualec mo`e da go osmisli svojot svet bez integrira~ki zaedni~ki identitet, se sretnuvame so ~etiri sli~ni komponenti vo nivnata estetika: 1) prisvojuvawe na su{tinskiot ~ove~ki princip koj go poka`uva buntot nasproti potisnuvaweto, 2) povik za vra}awe na zaedni~kiot ~ove~ki identitet, 3) va`nosta na ~ove~kata sredba so tragi~noto4, i 4) ulogata na obredot vo obezbeduvaweto na pole na edinstvo i re{enie za sekoja od drugite temi. Ovoj esej }e poka`e deka Ni~e i Florenski spodeluvaat edna op{ta {ema5, vo koja obredot i dava izraz na ~ove~kata sredba so tragi~noto, dodeka naporedno obezbeduva sredstva za istro{uvawe  na su{tinskata ~ove~ka "sila" opredelena od prinudata da se nadmine potisnuvaweto. Za dvete ne{ta, obredot e zaedni~ki nastan. U~estvoto na ~ovekot vo ovoj nastan obezbeduva povrzanost so drugite lu|e koi u~estvuvaat vo nego. Ottuka, obredot deluva kako obedinuva~ki medium kade na vnatre{niot impuls protiv potisnuvaweto mu e daden kontekst za izrazuvawe; sovremenata nevolja na ~ove~kata"individualnost" e nadminata, kako {to toa e ~ove~kata sredba so tragi~noto.

    Iako ovie dva misliteli spodeluvaat isti osnovni konstituenti vo nivnite {emi, tie izvlekuvaat radikalno razli~ni egzistencijalni zaklu~oci zaradi soodvetnite poedine~ni paradigmati~ni mythoi vo koi sekoj od niv e formiran. Kako {to se gleda vo "Misterii i obredi", ideite na Ni~e periodi~no se odrazuvaat vo deloto na Florenski; asimetri~na sredba pottiknata od vrzanosta na Florenski so mislitelite-simvolisti od negovo vreme, osobeno Vja~eslav Ivanov6. Sprotivno na Bernice Glatzer Rosenthal, koj pogre{no gi sprotistavuva Florenski i Ivanov7, ovoj esej }e ja pretpostavi nivnata zaedni~ka sporedbenost, so toa {to }e ja zeme predvid kritikata na Ivanov na Ni~e za da ja opravda estetskata superiornost na pozicijata na Florenski.

    Zatoa, posledniot del od ovoj esej ja poka`uva superiornosta na Pravoslavieto na Florenski nad Dionisizmot na Ni~e, potvrduvaj}i gi trite to~ki od kritikata na Ivanov i dopolnuvaj}i gi ovie to~ki so tri moi sopstveni dodatni kriticizmi. Argumentot }e primi estetska ~uvstvitelnost, {to podrazbira vklu~uvawe na na{ite eti~ki intuicii kako prisilna po~va za superiornosta na edniot nastan nad drugiot8. Otkako }e se zemat predvid a) trite elementi na kritikata na Ivanov na Ni~e, b) treba li ~ovek da potvrdi nekoj poim na pat kon trajniot li~en identitet, v) treba li ~ovek da go potvrdi tragi~noto vo `ivotot kako nesovladlivo, i g) dali ~ove~kata egzistencija ja isklu~uva mo`nosta za simvoli~no potvrduvawe na transcedentnoto, stanuva vidlivo deka eti~noto bankrostvo na dionisizmot na Ni~e dozvoluva vklu~uvawe na negovite najproniklivi strani vo Pravoslavieto na Florenski, dodeka naporedno estetski e nadminato.

     

    1.

     

    Sozdavaj}i nova ramka vo koja }e se sfatat estetikata i kulturata, Ni~e gi voveduva Apolon i Dionis kako simvoli na "sprotistavenost" koi predizvikuvaat estetska ekspresija vo zapadnata kultura. Ovie bogovi ozna~uvaat "dve strui" vo ~ove~koto su{testvo koi go izlo`uvaat "umerenoto ograni~uvawe" (apolonskoto), vo koe se razlikuvame sebe od vidlivite empiri~ni nastani/entiteti so koi se sudirame vo na{eto sekojdnevno sredeno i kontrolirano iskustvo, i korespondira~kiot prestanok na ova ograni~uvawe (dionisiskoto), vo koe prepoznavaweto pome|u sebstvoto i svetot (ili drugiot) is~eznuva. Vo dionisiskoto, postoi "sloboda". Toa ja poka`uva silata koja izbiva od samata priroda, vo koja "prirodnite umetni~ki probivi go dostignuvaat svoeto prvo, neposredno zadovolstvo"9. Dionisiskoto povtorno go obedinuva ~ove{tvoto so prirodata, uni{tuvaj}i gi prekumernite inhibicii na potisnuvaweto i reguliraweto, dopu{taj}i mu na ~ove~koto su{testvo produktiven dopir so negovite nezauzdani `elbi. Takvi utopiski ekspresii na amoralna ekstaza go opredeluvaat idealot na mladiot Ni~e.

    Vo dionisiskoto, ~ovek go nao|a naru{eniot tek i prekumernosta na ~ove~koto u`ivawe, najdobro poka`ano vo intoksinacijata. Dionis e bog na muzikata i radosta, taa tipi~na ne-diskurzivna, ne-realisti~na umetni~ka ekspresija. Koga e soedineto so mitot - kako {to toa e vo horot na ati~kata gr~ka tragedija ili u`ivaweto na bahusoviot ditiramb - dionisiskoto vodi kon raspa|awe na individualniot identitet vo misti~nata zaednica na ~ove{tvoto i kosmosot koe Ni~e go imenuva kako "primordijalno edinstvo". Nitu apoloniskoto nitu dionisiskoto imaat "obyir kon individualnoto", bidej}i obete se sili koi proizleguvaat od prirodata so, ili bez, "posreduvawe na nekoj ~ove~ki umetnik"10. Kako del od prirodata, od imanentnoto zatvoreno bitie, ~ove~koto su{testvo im dava opredelen oblik na dionisiskata i apoloniskata sostojba na prirodata. Ni~e se povikuva na eden psevdo-istoriski prikaz koga apolonskata Grcija prv pat se sudrila so dionisiskata Grcija (razvieniot proizvod na dionisisko varvarskoto) kako na~in na legitimizirawe na dionisiskata prirodna i svojstvena realnost. Ovde, apoloniskiot Grk ja po~uvstvuval jadosuva~kata bliskost na dionisiskoto niz "~udeweto zgolemeno so dodaten u`as... za toa deka /dionisiskoto/ ne mu e tolku tu|o /nemu/ posle se, vsu{nost, deka /negovata/ apolonska svesnost samo go sokriva dionisiskiot svet od /nego/ kako pokrivalo"11. Pokraj negovoto odvratuvawe od Evripid, ovoj prikaz go poka`uva bliskiot odnos na Ni~e so prikazot izlo`en vo Bacchae, so toa podr`uvaj}i go tvrdeweto deka osobenoto dionisisko u`ivawe vo ovaa tragedija (prepivaweto, orgiite, gozbite, nasilstvoto), e prikaz na nezauzdanata aktivnost koja ~oveka go vodi kon primordijalnoto edinstvo.

    Vo ovoj ran tekst na Ni~e12 (koj e sprotistaven na negovoto podocne`no odreduvawe na isklu~itelnata nadmo} na dionisiskoto), dionisiskata i apoloniskata sila ne se antagonisti~ni edna na druga, no poprvo, komplementarni. Vle~eweto i tegneweto na nivniot odnos e tvore~ki proces vo koj e sozdadena gr~kata tragedija. Bez ednoto da go dr`i drugoto vo ramnote`a, i ednata i drugata struja se poka`uvaat vo ekstremno otstapuvawe /od normalata/13. Bidej}i apoloniskoto mu e neophodno na dionisiskoto, i vice versa, tie ne se neprijateli eden na drug. Poprvo, "sokratoviot razum", neprijatelot na dionisiskoto" e toj za koj Ni~e smeta deka e osnova na sovremeniot nau~en pogled na svetot: "Celiot na{ sovremen svet e faten vo mre`ata na... najvisokiot ideal poznat /kako/ ~ovek na teorijata, opremen so silite na sfa}aweto i raboteweto vo slu`ba na naukata, ~ij arhetip i pratatko e Sokrat"14. Za Ni~e, kulturata na Sokrat e prestanok na mitot i obredot vo ime na razumot i naukata.

    Ni~e ~esto se potpira na dionisisko-apoloniskata struktura za da go razlikuva svetot na individuacijata (na{iot sekojdneven svet kade razlikuvaweto na "ne{tata" funkcionira vo svrzka so principot na dovolen razlog) i onoj na primordijalnoto edinstvo (carstvoto "nadvor od" individuacijata koe e uslov za na{iot vidliv sekojdneven svet). Za Ni~e, samo niz estetskoto potopuvawe na ~ovekot vo dionisiskata su{tina na primordijalnoto edinstvo, mo`e da se postigne spasenie od stradaweto vo svetot. Vo dionisiskoto ekstati~ko u`ivawe, ~ovek ja zaborava sekoja razlika pome|u sebe i drugiot, pri~inuvaj}i go edinstvenoto avtenti~no ~ove~ko zaedni~ko iskustvo: "Peej}i i igraj}i, ~ovekot go izrazuva svoeto ~uvstvo na pripa|awe na povisoka zaednica"15. Vo kontekstot na veselbata, telesnosta, i proslavata na setilnoto u`ivawe, so eden zbor, karnevalskoto - ~ovekot se gubi sebe vo zaedni~koto iskustvo na tolpata i go transcendira univerzalnoto stradawe16. ^ove~koto su{testvo otkriva deka negovoto postoewe ne e ograni~eno na negovoto individualno iskustvo na "samoosloboduvawe", no deka site ~ove~ki su{testva ja ispituvaat ovaa potreba za osloboduvawe. Vo ova, postoi na~in na koj ~ovek mo`e da mu pobegne na osiloto na neminovnoto kaj site ~ove~ki su{testva: smrtta i raspa|aweto. ^ovekot koj se gubi sebe vo dionisiskoto u`ivawe nao|a nov izvor na `ivot i `elba, opravduvaj}i go traeweto na `ivotot koj neminovnosta na smrtta i raspa|aweto go otkrivaat deka e bez opravduvawe. Potonuvaweto vo primordijalnoto edinstvo e u~estvo vo nekoj vid na kosmi~ka edinstvenost kade sovremeniot fragmentiran ~ove~ki atom "se gleda sebesi transformiran preku magiskoto vo satir"17.

    Za Ni~e, prirodnata egzistencijalna sudbina na lu|eto e pesimizmot i o~ajot, {to se dol`i na tragi~nata `alba. Sudbinata na Ojdip e sudbina na ~ovekot - moja sudbina. Da se bide svedok na tragi~noto vo dramata, da se gleda ritualot na sebedestrukcija, e prijatno, zatoa {to se steknuva uvid vo osnovnata ~ove~ka sostojba (koja Ni~e ja gleda kako osnovna ontolo{ka sostojba na realnosta). U`ivaj}i vo gletkata na uni{tuvawe na drugiot, jas paradoksalno ostanuvam nesposoben da napravam ne{to vo vrska so neizbe`nosta na mojata sopstvena smrt i raspa|awe, dodeka sepak (nekako) ja proslavuvam smrtta na herojot: egzistencijalno sfa}am deka moeto sopstveno raspa|awe se razveseluva preku ovoj strav. Upatuvaweto na Ni~e na intoksinacija, orgii, i drugi takvi aktivnosti zna~i da se dojde do stepen na razveseluvawe vo vistinskoto samoraspa|awe, zatoa {to vo ovie telesni akti na{ite odvoeni, individualizirani sebstva se otsustni18.

    Tragi~noto e ona {to nao|a ekspresija vo dionisiskiot mit i muzikata na gr~kata tragedija i himni~niot ditiramb19. Za Ni~e, dramskata izvedba na ati~kata tragedija, amalgamot na nejzinata muzika i mitovi, i dava izraz na nezauzdanata dionisiska tenzija so apoloniskiot red. Niz u~estvoto vo dramata, nie go gledame tragi~noto, go ~uvstvuvame, go pregrnuvame. Toa obezbeduva nekoj opredelen oblik na skrieno primordijalno edinstvo vo koe e tragi~niot {epot: oblik na bezobli~noto. Koga ovoj obred e zatruen so prisustvoto na Sokratoviot Razum, kako kaj Evripid, dezintegracijata na negovata dlabina e obezbedena, "izvesno e deka prvoto dejstvo koe strujata na Sokrat imala cel da go postigne bilo dezintegracija na dionisiskata tragedija"20. Logikata na Sokrat ne mo`e da ja dozvoli paradoksalnata priroda na tragi~noto koe Ni~e go pretstavuva.

    Ni~e vo dionisiskiot antropolo{ki (duri i kosmolo{ki) impuls go gleda spasenieto na ~ovekot od sovremenosta. Dionisiskoto zna~i da se oslobodi ~ove{tvoto od sovremenata racionalna nau~na-Sokratova-su{tina, dopu{taj}i mu da iskusi ekstati~no edinstvo so primordijalno zaedni~koto iskustvo na tragi~noto. Ovaa sloboda e predizvikana preku, i izlo`ena vo, izvedbata na dramati~niot obred - gr~kata tragedija i (pospecifi~no i primenlivo) bahusoviot ditiramb. Na ovoj na~in, impulsot vo ~ove{tvoto koj se pobunuva protiv potisnuvaweto ja osloboduva li~nosta na ~ovekot dopu{taj}i mu eden vid na kosmi~ki kulten identitet, koj go opredeluva (duri iako paradoksalno) tragi~noto, i se poka`uva sebe vo ne-diskurzivnata ritualna izvedba.

     

    2

     

    Vo "Misterii i obredi", Florenski poka`uva edna antropologija koja, kako onaa na Ni~e, e sostavena od dve sili. Me|utoa, sprotivno na Ni~e, Florenski smeta deka ovaa antropologija e bezna~ajna odvoena od "osnovnite koncepti na patristi~kata teologija"21. Toj zboruva za izvesni "elementarni principi" vo ~ove~koto su{testvo; od koj eden, titanskiot, dominira vo "Misterii i obredi":

    /Ovoj princip/ e po~etokot na raspa|aweto. Toj se narekuva dionisiski princip. Pretpo~itam da go nare~am poprecizno, ili vo najmala raka pomalku dvosmisleno, titanski princip. "Titansko" zna~i ona {to izrasnalo od zemjata; Titanite bile plod na Geja, zemjata. Ona {to izrasnuva od zemjata e emanacija, izblik na nejzinata su{tina. Ottuka, toa e neli~nosno. Toa `adnee ve~no, pritiska ve~no, se buni ve~no22.

     

    Ni~e ja spodeluva ovaa aluzija za Titanite vo svojata diskusija za dionisiskoto. Ako apolonskiot Grk go primi Dionis, toj mora "da go sru{i carstvoto na Titanite... i, primenuvaj}i silni zabludi i intezivno prijatni iluzii, da postigne pobeda nad zastra{uva~ko dlabokiot pogled na svetot i najakutnata ~uvstvitelnost za stradaweto"23. Vsu{nost, apoloniskiot Grk ja ~uvstvuva "posledicata koja e pri~ineta od dionisiskoto kako 'titanska' i 'varvarska', ... /nesposoben/ od sebe da go skrie faktot deka toj isto taka, /e/ vnatre{no povrzan so tie porazeni Titani i heroi"24. Davaj}i gi ovie aluzii, Ni~e navidum preminuva preku koristeweto na "titanskoto" kaj Florenski koga uka`uva na antropolo{kata sila na predizvikot.

    Sprotivno na vidlivata (post-Ni~eanska?) intuicija, kaj Florenski e jasno deka "titanskoto po sebe ne e gre{no tuku dobro: toa e sila na `ivotot, toa e samoto bitie"25. Titanskoto mo`e da go odvede ~ovek vo grev, no ne sekoga{. Dobrinata se ostvaruva preku istiot impuls, zatoa {to titanskoto e "potencija na sekoja aktivnost... nad dobroto i zloto". Sekoj obid ~ove{tvoto da se spasi od titanskoto e obid ~ove{tvoto da se odvoi od samoto bitie. Bidej}i, toa ne e samo silata na grevot, tuku i silata na samiot ~ove~ki `ivot, problemati~no e da se bara negovo uni{tuvawe26.

    Na ovoj na~in, silata na predizvikot se izrazuva vo kontekstot na Pavle koj se odnesuva na nadminuvaweto na zakonot koj nalaga neophodnost - navidum nesovladlivite barawa na zakonot na grevot i smrtta (Rim. 7, 23; Gal. 3, 23). Titanskoto kaj Florenski e smesteno vo pogolema dualisti~ka {ema koja toj ja locira vo patristi~kata teologija. Vo svojata su{tina, titanskoto "e pritisok i borba protiv granicite", osobeno, granicite na nomos-ot27. Sli~no na apoloniskoto kaj Ni~e, principot na nomos-ot dejstvuva protiv titanskoto koe povratno go intenzivira kopne`ot po bezgrani~noto taka kako {to toa e manifestirano vo estetskiot ritualen izraz. Me|utoa, sprotivno na Ni~e, dualisti~nite principi na Florenski analogno se povrzani so mno{tvo na drugi antropolo{ki dualiteti28, ~ija totalnost opfa}a antropolo{ki, epistemolo{ki, metafizi~ki, i teolo{ki dimenzii. Dodeka vo Boga postoi harmonija pome|u ovie polariteti29, na padnatoto ograni~eno ~ove{tvo mu nedostasuva takva sre}a. Obata principi baraat beskone~na manifestacija, pa taka nivnata harmonija ne mo`e da se otstvari vo nekoe vzaemno ograni~uvawe. Poprvo, niz "vzaemnoto prifa}awe na nivnata neuslovena vistina" ova e edinstveno ostvarlivo koga "tie }e ja istro{at svojata beskone~na potencija vo sopstvenite apsolutni granici"30. Vo estetetskata veli~estvenost koja ja zamatuva paradigmata na Ni~e (kaj koj apoloniskoto i dionisiskoto se samo vo vzaemna bitka odnapred raduvaj}i se na kosmosot na imanentniot kraj), Florenski im gi dopu{ta na titanskoto i nomos-ot nivnite soodvetni teloi vo transcedentniot Bog31.

    Vo negoviot obid da mu se obrne na fragmentiraniot individualec na sovremenosta, Florenski go postavuva kultot kako neophodna sostojba na samosvest; ona {to individualecot smeta deka e vistina za bitieto e vidlivo vo mre`ata na zna~ewe dadena na individualecot preku kultot od koj toj ja izvlekuva svojata egzistencija. Sovremenosta zaboravila deka kulturata re~isi sekoga{ svojata osnova ja ima vo kultot. Za Florenski "sekoja kultura e celishoden i silno povrzan sistem na sredstva za ostvaruvawe i razotkrivawe na izvesni vrednosti zemeni kako osnovni i neusloveni; so drugi zborovi, taa mu slu`i na izvesen objekt na vera32". Primordijalnata sfera na kultot e tamu kade uslovite se izdignati do normi, bidej}i samo vo ovaa sfera individualecot ja poseduva izvornata smisla. Sli~no kako primordijalnoto edinstvo na Ni~e, kultot na Florenski e carstvoto na vistinskoto i potencijalno preobrazuvawe. Sepak, dodeka za Ni~e redot se preobrazuva vo nered, samoidentitetot vo ne-samoidentitet, i sakralnoto vo profano, kultot na Florenski go preobrazuva profanoto vo sakralno, slu~ajnoto vo celishodno, subjektivnoto vo objektivno, i ~ove~koto vo Bo`estveno33. Na ovoj na~in, kultot ja hrani titanskata sila, isto kako {to primordijalnoto edinstvo na Ni~e go pottiknuva dionisiskoto iskustvo (i pokraj nivnata estetsko zna~ajna eti~ka polarnost).

    Za pravilno da se sfati bele{kata na Florenski za tragi~noto, ~ovek mora soodvetno da ja sfati negovata dualisti~na struktura spomnata pogore i odnosot na ovaa struktura so kultot. Sekoga{ koga postoi antagonizam pome|u eden od dvata polovi na antinomiite na Florenski, se slu~uva tragi~noto: "tragedijata vo ~ove~kata egzistencija doa|a od konfliktot pome|u ovie dve vistini /t.e. vistinata na bitieto i vistinata na smislata (zna~eweto)/, i mo`e da se re{i samo toga{ koga dvete koincidiraat vo 'apsolutnata konkretnost na kultot'"34. Florenski odbira pogoden primer za negovoto predavawe koj jasno se obrnuva kon tragi~noto: himni~na fraza od Pravoslavnata pogrebna slu`ba - Od na{ata zaupokoena taga da ti zapeeme: Aliluja. Sprotivno na tvrdeweto na Ni~e deka dionisiskoto zasituvawe doa|a so razvedruvawe na raspadlivosta na ~ovekot, Florenski tvrdi deka "krajnata, ne~ove~na, nepreobrazena temnina na o~ajot stanuva ~ove~na koga e osvetlena i preobrazena, koga postanuva izgora za slava na Sevi{niot35". Ako Ni~e dava odgovor na tragi~noto od to~ka na gledawe na poni`ena li~nost, Florenski nao|a odgovor koj go izdignuva ~ove{tvoto od poni`uvaweto kon prekrasnata nade`. Namesto da go potvrduva bremeto na tragi~noto, Florenski traga kako da ne "rastovari nas kako individualci", osloboduvaj}i ne, lekuvaj}i ne, osvetluvaj}i ja na{ata te`ina; bidej}i "kultot ja pobuduva tagata vo nas, i so toa ne vozdignuva vo na{ata taga, do nivoto na idealno ~ove{tvo, do onaa ~ove~ka priroda sozdadena spored podobieto na Hrista, i na toj na~in, ja prenesuva na{ata taga na ^istoto ^ove{tvo, na Sinot na ^ovekot". Mitot na Pravoslavniot kult e nerazre{livo vrzan so negovite obredi, kade obete go obrnuvaat tragi~noto pokreativno i ednostavno povkusno otkolku naracijata na Ni~e36. Prikaznata za nemoralnoto u`ivawe na Dionis kako spasitelno razbivawe na zakonot - trajnata iluzija koja ja narekuvame "realnost" e predizvikana od prikaznata za Voskresenieto  kade {to smrtta e "pregazena" so smrt i dijalektikata e nadminata: konfliktot ovde e transcendiran preku antinomi~noto edinstvo. Ironi~no, iako nivnite prikazni se postaveni na najgolem kontrast vo eti~koto usvojuvawe, i Ni~e i Florenski poka`uvaat deka li~nata taga vo tragi~noto e vozdignata i vozvi{ena do objektivnost i zaedni~kiot identitet, so pomo{ na {to individualecot e prinuden da "turka ponatamu".

    Vo obredot Florenski transcedentnata sodr`ina na kultot ja gleda kako dopirliva. Florenski smeta deka Pravoslavnata liturgiska praksa e kanal niz koj kultot go manifestira celokupniot spektrum na ~ove~ko iskustvo. Vo obredot, "orudijata" na kultot se manifestiraat sebe vo nivnata antinomi~na su{tina, ednovremeno i kako sveti i kako profani37. Samata su{tina na simvolot se otkriva vo obredot na kultot. Obredot go obezbeduva poleto vo koe simvolot e potpolno projaven; tamu kade ~ovek otkriva davawe koe e pogolemo od ona {to samoto e, prestavuvaj}i go vo sebe ona {to samoto ne e, ona koe e pogolemo od nego, dodeka sepak antinomi~no ostanuvaj}i toa {to e. Simvolot e su{tina, energija koja e pome{ana so energijata na druga su{tina povredna vo dadeniot respekt, i koja poradi toa ja usvojuva ovaa druga su{tina vo sebe38. Simvoli~nata priroda na obredot se zabele`uva estetski, dodeka formalnata logika i ~isto induktivnoto mislewe proma{uvaat da ja usvojat dlabo~inata na antinomi~noto sfa}awe. Dodeka dionisiskiot vozlet na setilnoto u`ivawe vodi "kon gore i vo vozdu{nite viso~ini" kade ~ovek "se ~uvstvuva sebe kako bog" koj se dvi`i vo ekstazata i prefinetosta na paganskiot /varvarski/ standard, liturgiskiot vozlet vodi u{te podaleku: do transcedentniot svet na antinomi~noto re{enie koe simvoli~no se manifestira vo obredot na kultot. Takviot obred na ~ove~koto sekojdnevie mu soop{tuva estetska ~uvstvitelnost koja e zasilena preku Vistinata (a-letheia razotkriena niz nous-ot) i Dobrinata40. Ovde Pravoslavieto na Florenski jasno go nadminuva dionisizmot na Ni~e. Bidej}i, dodeka Ni~e mora da ne uveri deka Vistinata i Dobrinata se iluzii izvedeni od kulturata na Sokrat, Florenski go osiguruva nivnoto davawe zacvrstuvaj}i ja nivnata ekvi-primordijalnost vo mre`ata na smislata /zna~eweto/ i praksata na kultot.

    Kratko re~eno, Florenski go gleda spasenieto od sovremenosta vo Pravoslavniot kult kako {to toj se izrazuva sebe vo liturgiskiot obred. Kako {emata na Ni~e, toj ne osloboduva od racionalno nau~nata sklonost na sovremenosta, no, nasproti Ni~e, go pravi toa lociraj}i ja isto{tenosta na nagonite na titanskoto i nomos-ot vo Bo`estvenoto "sum" i smisla. Na ovoj na~in, kultot obezbeduva `iv izraz na zna~eweto koe mu soop{tuva davawe na tragi~niot i titanskiot nagon. Za Florenski, Pravoslavnata liturgi~na praksa e taa koja ne samo najdobro, tuku i najneposredno, go otkriva estetskoto iskustvo na simvolot vo ~ove~kata egzistencija kade i imanentnata i transcedentnata egzistencija e potvrdena niz orudieto na antinomi~niot simvol.

     

    3

     

    Analizata na Ivanov na dionisizmot na Ni~e e kritika odvnatre: Ni~e ovde se smeta deka ne gi razbral sopstvenite dionisiski na~ala. Bidej}i Ivanov ja izvlekuva su{tinata od korpusot na Ni~e, vo koj Dionis ja obrabotuva po~vata za Pravoslavieto, obete se fundamentalno srodni na na~in koj go pravi Ni~e pogoden za hristijanstvoto i pokraj nego samiot41. Dodeka to~no go otkriva osloboduvaweto vo Dionis, Ni~e sepak, otstapuva od potpolnoto prisvojuvawe na ona {to Dionis go otkriva, ignoriraj}i ja polnotijata na ona {to kosmi~kiot kulten identitet go povlekuva so sebe i toa kako toj krajno go osmisluva tragi~noto niz u~estvo vo obredot. Zna~i, Ivanov go obezbeduva prviot element na kritikata na ovoj esej protiv Ni~e i podr{ka za Florenski: "Tragi~nata vina na Ni~e le`i vo negovoto neveruvawe vo boga koj samiot toj mu go otkril na sovremeniot svet"42.

    Eti~kata supstancija na kritikata na Ivanov postignuva motivacija za favorizirawe na Pravoslavieto na Florenski pred dionisizmot na Ni~e. Koga gi vrednuva {emite na Ni~e i Florenski spored kriteriumot na toa kako silata nasproti ograni~uvaweto se istro{uva, trite konstituenti vo obete nivni {emi stanuvaat eti~ki relevantni. Prvo, koga se zafa}a so temata na sovremeniot identitet kako "individualen", primordijalnoto edinstvo na Ni~e i kultot na Florenski poka`uvaat korelativno procenuvawe na idejata za li~niot identitet, t.e., sebstvoto. Florenski go prisvojuva ona {to smeta deka e tradicionalna patristi~ka pozicija, vsu{nost, deka va`nosta na vremenoto sebstvo pred Boga e imperativ za eti~ko deluvawe, duri i ako ova kone~no sebstvo ostanuva istisnato i nadminato od svojata `elba da bide preobrazeno spored likot na beskone~niot Bog. Vtoro, koga se zafa}aat so temata na tragi~noto vo ~ove~koto postoewe, Ni~e i Florenski se razlikuvaat vo pogled na toa dali tragi~noto treba da bide potvrdeno kako osloboduva~ko. Prestavuvaweto na Florenski tvrdi deka tragi~noto neophodno mora da bide preobrazeno, a ne ohrabreno niz opivaweto i razvratot; samo preobrazeniot `ivot, koj pobeduva, i zatoa e sloboden od sekoj tragi~en ostatok, e osloboduva~ki. Najposle, predlagaj}i nekoj oblik na obred kako pole na edinstvo i odluka za sekoja od drugite pretstaveni temi, obata misliteli se razlikuvaat vo pogled na toa dali ~ove~koto postoewe ja isklu~uva mo`nosta za potvrduvawe na transcedentnoto. Ovaa tema, vo su{tina, go voveduva tvrdeweto na Florenski deka dadenosta na realnosta ja so~inuva simvoli~nata sredba so transcedentnoto, {to se razlikuva od privle~nosta na prirodata kaj Ni~e koja e zatvorena vo imanencija43.

    Vo sekoja od gorespomnatite strani, vidlivo e deka eti~koto bankrotstvo na dionisizmot na Ni~e dozvoluva vklu~uvawe na najzna~ajnite uvidi vo Pravoslavieto na Florenski, dodeka vo isto vreme, e nadminato od nego estetski. Na krajot, prestavuvaweto na Florenski e poestetski privle~no {to se dol`i na negovoto inkorporirawe na eti~kata dadenost na ~ove~koto postoewe44.

    Tri argumenti vo kritikata na Ivanov na Ni~e ja podr`uvaat nadmo}ta na pravoslavnata paradigma na Florenski. Prvo, Ivanov uka`uva deka Ni~e na krajot (vo godinite koi sledat po Tragedijata) }e ja naglasuva ~istata subjektivnost na sekoja vistina, deka "avtonomnosta na subjektivnata vistina, vistinata na vnatre{nata volja, mo`e da go negira se ona {to e potvrdeno kako objektivna zadol`itelna vistina"45. Me|utoa, takviot pogled e daleku od anti-religioznata pozicija po koja traga Ni~e. Edinstvenoto sredstvo za potvrduvawe na li~niot identitet nad obi~noto "Jas" e verata, konkretna religiozna dimenzija na ~ove~koto postoewe. U~estvoto vo kultniot obred gi obezbeduva uslovite za do`ivuvawe na gubewe na sebstvoto. Smetaj}i deka celata vistina e rezultat na voljata, Ni~e ja zapazuva tragata na kultnoto ne-sebstvo kako nekoj oblik na sebstvo (t.e. kako mesto na izraz na voljata). Takvoto dejstvo na zapazuvawe e manifestacija na vera koja Ni~e podocna }e ja karakterizira kako produkt na ropski mentalitet. Pravoslavieto na Florenski ja prifa}a neophodnosta na kultno preobrazenoto sebstvo vo vremetraeweto, inkorporiraj}i ja takvata neophodnost vo svojot mythos kako sebstvo otsega pa natamu odgovorno pred Boga. Ni~e, od druga strana, e ostaven so neiscrpnata zada~a na perspektivizmot, kade sebstvoto na verata (koe propu{ta da bide otstvareno kako pretpostavka vo dionisiskiot mythos na Ni~e) mora da go odr`i svoeto de-centrirano raspa|awe skokaj}i od perspektiva vo perspektiva vo zatvorenosta na imanencijata.

    Idejata za odgovornost vodi kon vtorata to~ka. Dionisizmot na Ni~e posledovatelno }e vodi kon (aksiolo{ki) povik za `ivot nad dobroto i zloto. Ivanov misli deka ova "koncidira so principot na svetost i misti~na sloboda, taka kako {to hristijanskata etika go izrazuva toa prefrlaj}i go moralniot kriterium od empiri~niot svet vo carstvoto na noeti~kata volja"46. Hristijanskata etika ovde (to~no) e sfatena kako sosema razli~na od konkretizira~kite etiki na zakoni i direktivi koi gi presleduvaat apstraktnite metafizi~ari (kako Kant ili Mil). Noeti~kata volja e proizvod na kultnata sredba so transcedentnoto, so koja sebstvoto go opredeluva svojot vremenski eti~ki identitet preku pokoruvawe na transcedentnoto koe prethodi i na refleksivnoto razmisluvawe i egzistencijalno posreduva preku kultot. Povtorno, "proizvolnata aplikacija i tolkuvawe" na Ni~e na "su{tinski misti~nite" egzistencijalni sredbi so nametnatite "anti-religiozni" kategorii go obrnuvaat Ni~e vo "teomahist" koj "go otfrla dionisiskoto kako vo prilog na opredelenoto i ne-dionisisko {to"47. Ottuka, ako Ni~e smeta deka dionisiskoto raspa|awe na sebstvoto e oblik na bezobli~nost, od kade doa|a negoviot povik "za formulite 'nad /preku/ objektivnata vistina' i 'nad dobroto i zloto' /koj toj smeta deka se/ 'vo soglasnost so kakvo i da bilo umno`uvawe na `ivotot na vidovite'"?48

    Povikuvaweto na Ivanov na zaludenosta na Ni~e so ~ove~kite "vidovi" (termin koj nosi imanentna zatvorenost, ottuka go razotkriva privilegiraweto na Ni~e na sovremeniot scientizam i humanizam, t.e. sokratoviot razum od koj toj navodno se gadi) vodi kon kone~niot argument {to ovoj esej saka da go izvle~e od kritikata na Ivanov: "Ni~e te{ko deka ja oslobodil voljata od okovite na nadvore{nata dol`nost koga povtorno ja pot~inil na nadmo}nosta na izvesna op{ta norma: biolo{kiot imperativ". Tragaj}i da ja za~uva sovremenata metafizika od imanentnata zatvorenost, Ni~e propu{ta da postigne osloboduvawe koe dionisiskiot kult go sodr`i vo svojata su{tinska potencijalnost. Semeto na transcedentnoto vo dionisiskiot obred koj se ostvaruva vo Pravoslavnata Liturgija mora da se hrani, poprvo otkolku namerno da se zamagluva i krie {to se dol`i na anti-religioznata svoevolnost, ako problemot na sovremenata individualnost vistinski treba da bide nadminat49. Ako, kako {to Ni~e }e tvrdi vo Geneologija na moralot, dionisiskiot instikt e ko-ekstenziven so eti~koto postoewe na "ptica grablivka", toga{ prangite na sovremenata individualnost ednostavno }e bidat zameneti so onie na biolo{kata neophodnost. Strastite na biolo{kata imanencija neophodno vladeat i voljata e ostavena samo da simulira sloboda.

    Site ovie tri kritiki na Ivanov mo`e da se sumiraat vaka:

    Ni~e pravi da sme vo kavga /da se raspravame/ so samo-o~igledni vistini, ne za da gi zameni so drugi koi se duri poo~igledni za duhovniot pogled, tuku so cel vo nas da sozdade ogni{te na slepo protivewe na silite koi ne pritiskaat, protivewe koe toj go gleda kako faktor {to ja potpomaga evolucijata na ~ove~kata rasa. Ovoj celebralen i prepreden kvalitet radikalno ja potkopuva negovata prvobitna intuicija i vdahoven instikt50.

    Dodeka to~no go otkriva semeto na osloboduvawe vo Dionis, Ni~e propu{ta da ja naglasi ulogata na transcedentnoto koe go nosi pred-sovremeniot obred. Na ovoj na~in, Ni~e go proma{uva potpolnoto usvojuvawe na ona {to dionisiskiot obred mo`e da go otkrie (vo vodeweto na ~oveka kon svojot telos vo pravoslavniot obred) i ja ignorira polnotijata na ona {to kosmi~kiot kulten identitet ja nalo`uva (eti~ko vremenski identitet). Pravej}i taka, toj propu{ta da ja utvrdi ubeduva~kata podgotvitelna ramka vo koja }e go osmisli tragi~noto niz obredot na kultot.

    Dopolnitelnite tvrdewa mo`at da gi dopolnat onie izvle~eni od strana na Ivanov dosega, so toa prodol`uvaj}i go slu~ajot za {emata na Florenski. Apsorpcijata na li~niot identitet vo primordijalnoto edinstvo li{eno od sebstva kaj Ni~e go vlo{uva eti~kiot nedostatok na negovata {ema. Gubitokot na sebstvoto koe se do`ivuva niz opiva~koto u`ivawe i ne~istite proslavi e ekspliciten gubitok na eti~koto sebstvo. Bo`emnata amoralnost na Ni~e jasno e povik za nemoralnost. Toj go kombinira ovoj vid na gubitok na sebstvoto vo kritika na idejata za ednostavno sebstvo. Kako kriti~ar na Prosvetitelstvoto, Ni~e ja napa|a idejata za teorisko sebstvo, izveduvaj}i go na svetlina do`ivuvaweto na opienosta. Vo takva sostojba, teoriski postavenoto "sebstvo" (objektiviranoto "jas mislam" na nau~nata sovremenost) ne e so~uvano, tuku poprvo zameneto so gotovo u~estvo vo nemoralnata ekstaza. Obidot na Ni~e e da go poka`e sebstvoto kako nastan koj e sprotistaven na su{tinata.

    Me|utoa, Florenski }e se soglasi so kritikata na Ni~e na objektiviranoto teorisko (t.e. filosofski konstruirano) sebstvo. Sepak, toj }e go stori toa, istovremeno zadr`uvaj}i ja intuicijata deka ne{to preostanuva - ipostasniot identitet koj sekoga{ ja razotkriva eti~kata odgovornost. Florenski ja zavr{uva "Misterii i Obredi" na antinomi~en na~in, tvrdej}i deka {tom sebstvoto (sostaveno od silite i na titanskoto i na nomos-ot) }e go poznae svoeto osiroma{uvawe vo "Smislata nad sekoja smisla" niz kultnata aktivnost na obredot, nemu vedna{ naporedno mu e dadena i pobeda i poraz. Doa|ame do sfa}aweto deka sebstvoto koe sme go prisvoile kako nekoj vid na su{tina koja go zasnovuva identitetot na ne~ie sebstvo, moeto sebstvo, vo realnosta e samo kostur na ne{to mnogu pokompleksno.

    [emata na Florenski go pretstavuva sebstvoto koe pove}e se krie otkolku {to se otkriva i ne svrtuva sprema pobogata realnost. Kako {to zabele`uva Ivanov, Pravoslavieto proizveduva du{a "koja se gubi sebe za da se stekne sebesi nadvor od sebe"51. Silite i na titanskoto i na nomos-ot ja nosat mnogubrojnosta i kontradiktornosta na sebstvoto koe ostanuva rasprskano koga ovie pottici se polarizirani, no i spoeni vo ostatokot koga toa e obedineto niz kultnoto posreduvawe na transcedentnoto. Vo kultot, ~ove~koto su{testvo se gleda vo kontekstot na raznoobraznata sredba na sebstvoto i transcedentnoto. Ovde, ipostasniot identitet e razotkrien kako kulten simvol niz koj transcedentnoto se pretstavuva - nie sme "organi na kultot". Sebstvoto e obraz i podobie na Boga, izmesteno i nadminato od svojata `elba da bide privle~eno sprema svojot Prototip. Eksplicitna vo svojot opis kako "obraz i podobie", kako sebstvo-pred-Boga, e negovata eti~ka odgovornost, so toa prestavuvaj}i prikaz na sebstvoto koe odedna{ e bleskavo i sovesno. Sebstvoto, takvo kakvo {to e razotkrieno vo kultot, e otvorenost pred transcedentnata Vistina, Dobrina, i Ubavina. Dodeka {emata na Florenski go potvrduva vremeniot identitet koj e i ubav i eti~en, Ni~e go negira sekoj identitet (osven, mo`ebi, za volja za mo} koja toj podocna }e ja razvie), gledaj}i go kako iluzija na koja, spored toa, ne mo`e da i se pripi{at ni ubavinata ni dobrinata.

    Za obata, Ni~e i Florenski, tragi~nata bolka na ~ove~koto postoewe ne mo`e da se protolkuva kako pri~ina za omraza na toa postoewe. Obata se sosredoto~eni na afirmacijata na `ivotot, ne na negovo poreknuvawe52. Me|utoa, so Ni~e tragi~noto ne mora da se procenuva negativno. Proslavuvaweto na ova, paradoksalno, nesposobnosta da se stori ne{to okolu neizbe`nosta na ~ove~kata smrt i raspa|awe, vsu{nost, e ~udno potvrduvawe na tragi~noto. [emata na Florenski dozvoluva kritika na tragi~noto za da ja potvrdi najgolemata potencijalnost na `ivotot. Takvata potencijalnost se osu{testvuva vo Pravoslavnoto kultno dejstvo. @ivotot, kako spasen niz Hrista vo Voskresenieto, e `ivot koj Bo`estvenata Liturgija go objavuva kako takov koj go nadminuva tragi~noto, so koj `ivotot na ne~istite dionisiski veselbi na Ni~e blednee koga }e se sporedi. Za Florenski, Pravoslavieto e tkivo vo koe negovata {ema na kult-tragi~no-obred e sotkaena: tragi~niot element na `ivotot, stravot na ~ovekot od raspa|aweto i smrtta, e preobrazen so tvrdeweto deka Smrtta e "pregazena" so Hristovata smrt. Kako {to Florenski postojano povtoruvaj}i zabele`uva, na{ata pogrebna ta`alka ovde e preobrazena vo pesnata Aliluja. Na ovoj na~in, sekoja afirmacija na dionisiskiot "`ivot" ne e ni{to pomalku od nemir na samiot `ivot, se pod maskata na osloboduva~kata sloboda.

    Meriloto na Ni~e za procenuvaweto na negovata {ema e nejzinata harmonija so "prirodata". Ako ima aspekt na vistina ili dobrina vo dionisizmot na Ni~e, toj mora da bide odmeren nasproti ova merilo53. Kako {to Ivanov ve}e potvrdno poka`a, definicijata na Ni~e za prirodata ironi~no e obrazuvana od samiot toj nau~en, post-prosvetitelski, mentalitet na kogo toj se potsmeva. Prirodata e taa koja e opredelena samo od svojata imanentnost; nejzinata totalnost e otvorena za istra`uvaweto na ~ove~kite su{testva. [emata na Ni~e e zatvorena: raskinuvaweto na "prirodniot" poredok i posledovatelnoto restruktuirawe na istite ovie par~iwa vo celina povtorno, e modelirano spored samiot Dionis. Za Ni~e, mo`eme samo da go raskineme ona {to e dadeno vo prirodata i da go rekonstruirame vo granicite na istata priroda. Na ovoj na~in, sekoj simvol koj simulira deka e transcedenten e imaginarna konstrukcija, ednostavno sostavena so vnesuvawe snabdeno vo imanentnosta.

    Takviot prikaz propu{ta da podr`i edna od najpo~ituvanite pretpostavki na Ni~e: deka prirodata e nesposobna da obezbedi kakva i da e smisla bez ~ove~kiot posrednik da vovede takva smisla. Ottuka, prirodata ne se prestavuva sebe nitu kako ~isto imanentna pojava nitu kako imanentno-transcedenten amalgam (simvol). Sekoj prikaz na prirodata sekoga{ }e bide obrazuvan i formuliran vo nekoj paradigmati~en mythos, i obredot e toj koj go utvrduva ovoj mythos vo ~ove~kata izvedba. Povtorno, duri i ako (~ovek mora da se izrazi, osobeno ako) pozitivisti~kata paradigma na Ni~e e odobrena, se javuva pra{aweto: zo{to da se izbere {emata na Ni~e pred onaa na Florenski? Zo{to da se izveduva obred koj podr`uva pomalku eti~en, i ottuka pomalku razumen, prikaz na ~ove~kata realnost? [emata na Ni~e ja naglasuva vrednosta na dionisiskiot obred, potvrduvaj}i ja paganskata paradigma za (ne)moralnosta, so {to tragi~noto e potvrdeno. Florenski go vrednuva Pravoslavniot liturgi~en obred kako kontra-paradigma na takviot nered kade `ivotot eti~ki se procenuva vo svojot preobrazen, t.e. spasen, na~in na agape. Namesto raskinuvawe i rekonstruirawe na imanentniot poredok, Florenski ja objavuva Pravoslavnata kerigma (propoved) koja go raskinuva imanentniot poredok (kako {to sovremenosta go sfa}a toa) za da go potopi so transcedencija - prikaz za toa za {to toj bilo namereno da bide, ne toa {to e preku nekoja vidliva i ladna neophodnost. Voplotuvaweto na Hrista ja otkriva prirodata kako simvoli~na - spored toa, pojavnost koja ne upatuva kon Onoj Koj ja izvel /sozdal/ celata pojavnost, dodeka konsupstancijalno se soedinil Sebe so nea niz kenozata /ponizuvaweto/. Kako {to se gleda i vo ednata i vo drugata {ema, i Ni~e i Florenski }e se soglasat deka postoeweto i prirodata se ve~no opravdani samo vo nivnata estetska dadenost54. No dodeka Ni~e traga da ja odvoi ubavinata od vistinata i dobrinata, Florenski gi usvojuva site tri kako koekstenzivni i sposobni da ne privle~at sprema Onoj vo Kogo site tri se obedineti, t.e. sprema "Apsolutnata to~ka na religiozniot `ivot, apsolutnata konkretnost na kultot" - Bog otkrien vo Isusa Hrista.

     

     

    1 "Estetskoto" }e se stekne so nezna~itelna osobena upotreba vo ovoj esej, ozna~uvaj}i go onoj ne-induktiven na~in na ~ove~ko usvojuvawe koe odbira pred mislovno da odbere. Pretpostavkata e deka lu|eto navidum ja opredeluvaat sodr`inata na vistinata, dobrinata, i ubavinata na na~in sroden na apodikti~noto do`ivuvawe na vkusot (vidi Hume’s "On the Standard of Taste", Essays: Moral, Political, and Literary (Indianapolis: Liberty Fund, 1987, 242, za samo takviot primer na vkusot kako kriterium za meta-filosofskata refleksija). Na estetikata ovde i e daden epistemolo{ki ton, no na na~in koj ja karakterizira fundamentalnata ontologija na Hajdeger ili originalnata etika na Levinas kako, na nekoj na~in, epistemolo{ka (so koja obete se raziduvaat). Takvoto osobeno koristewe /na estetskoto/ go nalo`uva toa deka naglasuvaweto na Ni~e na avtonomijata na subjektivnata vistina ("na vnatre{nata volja") ne e ni{to pove}e, osven ko-optiran oblik na prviot princip na verata koj go zasnova ~ove~koto religiozno postoewe.

    2 Friedrich Nietzche, The Birth of Tragedy, Cambridge Texts in the History of Philosophy, Raymond Geuss & Ronald Speirs, Eds.; Ronald Speirs, Trans., (Cambridge University Press, 1999). Ja zameniv sekoja upotreba na "dionizijsko" so "dionisisko".

    3 Pavel Florenskii, "Mysteries and Rites", Trans. Richard Pevear & Larissa Volokhonsky, St Vladimir’s Theological Quarterly 30 (1986). Originalno izdadeno vo Theological Studies (Bogoslovskije Trudy), Vol. XVII, pp. 135-142; Moscow Patriarchy, 1977.

    4 Za da se odbegne nekoja dvosmislenost pome|u "'tragedijata' kako ~ove~ko do`ivuvawe koe se karakterizira preku nesre}ata, stradaweto, ili smrtta od 'tragedijata' kako opis na onie gr~ki dramski kompozicii koi se karakteriziraat so nivniot izraz na ~ove~koto do`ivuvawe, upatuvam na tragi~noto vo prethodnata smisla na 'tragi~no' i tragedijata vo poslednata smisla kako 'Gr~ka tragedija' ili 'Ati~ka tragedija'."

    5 Koristeweto na "{ema" }e bide ograni~eno vo ovoj esej na ureduvawata na dvata misliteli na ~etirite zaedni~ki komponenti spomnati gore.

    6 Bernice Glatzer Rosenthal go adresira sekoe upatuvawe koe Florenski go pravi vo odnos na Ni~e vo svojata statija "Florenskii’s Russification of Nietzsche", Pavel Florenskij – Tradition und Moderne. Beitroge zum Internationalen Symposium an der Universitot Postdam, 5-9, April 2000, Eds. Franz, Hegemeister, Haney (Frankfurt am Main; Berlin; Bern; Bruxelles; New York; Oxford; Wien: Lang, 2001), 247-258. Rozental go gleda vlijanieto na Ni~e na Florenski kako fundamentalno za deloto na Florenski: taa odi tolku daleku {to go etiketira kako "Ni~eanski Hristijanin" (vidi go nejziniot New Myth, New World: From Nietzsche to Stalinism, Penn State University Press, 2002, 51-67). Osven toa, Robert Bird uka`uva deka koga Ivanov se vratil vo Rusija vo 1913 , toj `iveel vo Moskva kade se dru`el so lu|e kako Skrjabin, Bulgakov, i Florenski. Utvrdenata bliskost na Ivanov so Ni~e po ovaa to~ka, bez somne`, imala vlijanie na usvojuvaweto na Florenski na Ni~e. Vidi Viacheslav Ivanov, Selected Essays, Trans. Bird, Ed. and Intro. Wachtel (Evanston, IL: Northwestern University Press, 2003), X, XII-XIII.

    7 Glatzer go gleda povikot na Ivanov za nov mit (koj }e rodi nov kult, a od toa nova kultura, a od toa novo op{testvo) {to e sprotivno na Florenski, koj verojatno "veruva deka mitot ve}e e sekularizacija", antagonisti~na na egizstencijalnata sredba so Pravoslavieto kako ne-apstrakten na~in na `ivot ("Russifications", 248). Glatzer za `al, dvosmisleno se izrazuva za nejzinoto koristewe na mitot ovde, bidej}i Florenski ve}e go prepoznava mitot vo svoeto podocne`no isleduvawe na kultot. "Mitot" ne e samo apstrakten koncept kako {to toa e kaj Ivanov, za koj Florenski, kako posledica na toa, smeta deka mu nedostasuva konkretno postoewe. Mitot e neposrednost na simvolot kaj obata misliteli, koi sli~no go gledaat simvolot vo negovata konkretnost (t.e. vo negovata `iva dadenost). Ako Florenski smeta{e deka upotrebata na "mitot" e neposrednost na apstraktnata metafizika {to e sprotivno na negoviot `ivoten proekt, toga{ zo{to toj namerno se slu`i so vidlivo ednakva apstraktna kategorija, t.e. "kultot", tolku lesno?

    8 Takva traektorija e pod vlijanie na temperamentot na David Bentley Hart vo The Beauty of the Infinite: The Aesthetics of Christian Truth (Grand Rapids: Eerdman’s, 2003), 92-125. "Toa e vkus, poprvo otkolku istoriski dokaz, {to mora da go diktira toa dali nekoj }e odbere da go gleda Hristos kako kreator na vrednosti ili kako impotenten dekadent... Najpotentniot odgovor {to eden hristijanin mo`e da go napravi na kritikata na Ni~e e da go obvini nego za defekt vo ~uvstvitelnosta - so lo{ vkus" (124-125). Blagodaren sum mu na Hart, kako i na kritikite na Ni~e na Ivanov i Xon Milbenk, vo koi sekoj od niv, kako Florenski, gi po~ituvaat (duri i prifa}aat) zna~ajnite tvrdewa fundamentalni za proektot na Ni~e, dodeka go odr`uvaat svoeto hristijanstvo vo svetlinata na infantilnata i ednoobrazna tirada na Ni~e protiv nego.

    9 Nietzsche, Tragedy, 19.

    10 Ibid.

    11 Ibid, 21.

    12 Vidi ja osobeno glava 25.

    13 Ni~e ja gleda militaristi~kata kultura na Rimskata imperija, koja se gri`i samo da nametne disciplina i forma, kako {to apoloniskata ekstremna nedovolnost e zabele`ana od dionisiskoto. Sli~no, koga na dionisiskoto mu se dozvoluva da bui nadvor od apoloniskata kontrola, "neopislivata apatija" na indiskiot budizam se javuva kako rezultat, koj svedo~i za krajnoto ni{to`estvo na individualnoto postoewe i zavisi od "onie retki, ekstati~ni sostojbi so nivnoto vozdignuvawe nad prostorot, vremeto, i individualnoto" (Ibid, 98-99).

    14 Ibid, 86.

    15 Ibid., 18.

    16 Privremeno...

    17 Ibid., 42.

    18 Osven toa, Ni~e go nao|a ova razvedruvawe vo ne~ija smrt i raspa|awe kako anamneti~no: toa na ~ovek mu ja otkriva ne samo negovata primordijalna sostojba, no i svesnosta deka toj sekoga{ metafizi~ki bil vo taa sostojba.

    19 Vo Ati~kata tragedija, ~ovek nao|a "ogromna sila... da go stimulira, o~isti, i rastovari celokupniot `ivot na lu|eto; /negovata/ vrhovna vrednost /se razotkriva koga/ go do`ivuvame toa kako su{tina na site za{titni isceluva~ki energii, kako posrednik pome|u najsilnite i vrodeno najsudbonosni kvaliteti na ~ove{tvoto" (Ibid., 99). I vo ditirambot, "ne{to {to /~ovek/ ne go po~uvstvuval porano itno bara da se izrazi: uni{tuvaweto na prevezot na Majata, edinstvenosta kako du{a na ~ove{tvoto, vsu{nost, na samata priroda" (Ibid., 21).

    20 Ibid., 71.

    21 Florenski, "Mysteries....", 348.

    22 Ibid., 343. Direktnoto upatuvawe na Florenski na "dionisiskiot princip" be{e toa {to na po~etok me vode{e da gi istra`uvam sli~nostite pome|u Ni~e i Florenski, t.e. da ja sostavam ovaa statija. Toj ovde potsetuva na gr~kite mitovi {to se odnesuvaat na konfliktot pome|u Titancite i Olimpijcite, vo koj novite olimpiski bogovi ja prigrabuvaat silata na Titanite. Kako {to romanti~arite bea skloni da ne potsetat, izvesni Titani, takvi kako Prometej, prodol`ile da prkosat na nivniot avtoritet i na krajot prisiluvale na kompromis (vidi gi poglavijata 3, 4, 9 od Tragedy za interpretacijata na Ni~e).

    23 Nietzsche, Tragedy, 24.

    24 Ibid., 27. Isto taka, vredi da se zabele`i deka vo predgovorot na Tragedijata Ni~e se smeta sebe za "osloboden Prometej" koj se buntuva protiv olimpiskiot Apolon.

    25 Florenski "Mysteries", 346.

    26 "Vistinata na titanskoto e vo silata, vo primordijalnata i nenadminlivata vistina na Zemjata, na samoto bitie, na dadenosta. Se {to doa|a so toa mora da se prifati, bidej}i ako ja otfrli silata, kako vozvrat }e bide otfrleno od silata" (Ibid., 347).

    27 Ibid., 344-345, 347-348.

    28 Su{tina nasproti Ipostas, li~nost; Obraz (na Boga) nasproti Podobie (na Boga); Dadenost na Znaeweto nasproti Poteklo na Znaeweto; Vistinata na Bitieto nasproti Vistinata na Smislata /Zna~eweto/.

    29 "Bo`jata Li~nost potpolno ja izrazuva Negovata Su{tina, i Negovata Su{tina potpolno e izrazena vo Negovata Li~nost" (Ibid., 348).

    30 Ibid., 349.

    31 Ibid., 349.

    32 Florenski, "Mysteries", 337.

    33 "Celta na kultot e to~no da go preobrazi prirodniot pla~, prirodnite izvici na radost, prirodniot voshit, prirodnoto so`aluvawe i oplakuvawe, vo sveta pesna, svet zbor, svet gest. Ne da gi zabrani prirodnite dvi`ewa, ne da gi potisne, nitu da go otse~e izvorot na vnatre{niot `ivot, no, sprotivno na toa, da go potvrdi ovoj izvor vo svojata polnotija, da go obedini, da go nahrani. Vo kultot, slu~ajnoto e izdignoto do prikladnoto, subjektivnoto e osvetleno vo objektivnosta. Kultot go pravi prirodno dadenoto vo idealno" (Ibid., 339).

    34 Ibid., 337.

    35 Ibid., 338.

    36 Povtorno, blagodaren sum na argumentot koj go napravi Dejvid Bentli Hart vo Ubavinata na Beskone~noto.

    37 Florenski, "Mysteries", 343.

    38 Parafrazirano od "Onomatodoxy as Philosophical Premise" na Pavle Florenski vo Materialy k sporu o pochitanii Imeni Bozhiya, Moscow, 1913; kako {to toa e prestaveno kaj Victor Bychkov, The Aesthetic Face of Being: Art in the Theology of Pavel Florenskii, Richard Pevear & Larissa Volokhonsky, Trans. Robert Slesinski, Preface (Crestwood, NY: St. Vladimir’s Seminary Press, 1993), 70.

    40 Florenski, "Mysteries", 345-6.

    41 Bird, Editor’s Introduction, Ivanov’s Selected Essays, XIII. "Pravoslavieto", vo ova tvrdewe, zema predvid deka Ivanov "se obrnal vo Rimokatolicizam vo 1926, koj toj go gledal poprvo kako pro{iruvawe otkolku kako otfrlawe na Ruskoto Pravoslavie" (XI).

    42 Ivanov, "Nietzsche and Dionysus", Selected Essays, 187.

    43 "Imanencijata" ovde se koristi kako termin kutija koj gi karakterizira ontolo{kite pretpostavki na ogromnoto mnozinstvo na zapadno filosofsko mislewe po Renesansata, Protestantskata Reformacija, i Nau~nata Revolucija; so eden zbor, po navalata na modernata. Ontologijata na "imanenten kraj" nalo`uva deka naukata, moralnosta, i realnosta voop{to mo`e da bidat odvoeni od (ona {to pred-modernoto mislewe go sfa}a kako) "transcedentno", i sfateni edinstveno kako neizbe`ni praksi za ograni~eni li~nosti. Spored toa, ~ove~koto postoewe e "zatvoreno" za sekoj pristap na transcedentnoto. Imanentnoto implicira deka koherentnosta na sekoja rasprava se nao|a samo vo na{iot ~ove~ki karakter kako poznava~i i nositeli; karakterot pokraj prepoznavaweto na negovata kone~nost, sepak ja opredeluva samata struktura na postoeweto: "Uslovite za mo`nost na iskustvo voop{to isto se uslovi za mo`nost na objektite na iskustvoto" (Kant, Critique of Pure Reason, A158/B197).

    44 Za dopolnitelno argumentirawe {to se odnesuva do religioznata dimenzija na obredot kako pro{iruvawe na eti~kata vrednost, vidi A. S. Cua, "The Ethical and the Religious Dimensions of  Li (Rites)", Review of Metaphysics 55 (March 2002): 471-519, osobeno glava III.

    45 Ivanov, "Nietzsche and Dionysus", 183.

    46 Ibid.

    47 Ibid.

    48 Ibid.

    49 Za da se ispolni ova dvi`ewe vo negoviot argument, Ivanov upotrebuva ~itawe koe go odvojuva specifi~niot kulten izraz na amoralniot razvrat koj Ni~e go povrzuva so dionisizmot od su{tinskoto i drevno sfa}awe na ek-stasis kako edinstvo. Toa e srodno na ~itaweto na Hajdeger kade su{tinata presleduva nasproti nejzinata poedine~na momentnost.

    50 Ibid., 184.

    51 Ibid.

    52 Podocne`niot Ni~e, sekako, gi dava ovie vidovi na kategorii na svetlina. Pravej}i taka, toj sekoga{ gradi hristijanstvo koe e pove}e manihejstvo otkolku Pravoslavie vo negoviot "odrekuva~ki `ivot" niz promislena, neontolo{ka, ramka.

    53 Golemata privle~nost vo proektot na Ni~e e vo negovoto zdodevno potvrduvawe na ~ove~kata amoralnost (strastite) kako sredstvo za postignuvawe na postoewe nadvor od dobroto i zloto.

    54 Nietzche, Tragedy, 33.

    Category: My files | Added by: Вељанко
    Views: 164 | Downloads: 0 | Rating: 0.0/0
    Total comments: 0
    Only registered users can add comments.
    [ Sign Up | Login ]
    Copyright Празнина која сјае © 2025