Коливарите
Јануари 13, 2007 од Milan
2. Кириловото израснување во семејство, на кое подвигот му бил есенцијален животен импулс, било овенчано со примањето на монашки потстриг и свештеномонашки чин на Света гора атонска во знаменитиот Хиландарски манастир. Таму тој се сретнува со најавтентичниот и најдлабокиот православен подвижнички живот, но и со многубројните искушенија, со кои неговите носители се соочувале низ целата времена историја на Црквата. Ваквата духовна атмосфера имала пресудно значење во формирањето на неговата личност.
Во времето кога Кирил Пејчиновиќ за првпат доаѓа во Хиландар, целиот монашки живот на Света гора атонска бил разбрануван од спорот поврзан со движењето на светогорското филокалиско (коливарско) движење.
Коливарството, како чисто агиоритско движење, по својот дух аналогно на исихазмот од 14. век, се застапувало за враќање кон фундаменталните принципи на православното подвижничко искуство. Негова општа карактеристика е „тежбата на неговите носители да му останат докрај верни на светоотечкото предание и на патристичкиот пристап кон тајната на откровението. Без да се занемари знаењето повеќе се подвлекувало значењето на внатрешниот духовен и морален препород". На тој начин, коливарството се јавува како „противтежа на рационалистичко-просветителското движење од XVIII век и првата половина на XIX век", кое за основен критериум на познанието ги зема природата и умот, а со таквиот вид на познание го мери и откровението.
Спротивставувајќи се на актуелните отклонувања од православното црковно предание, тие имале за цел да му го доближат на народот Божји автентичното богословие на светите отци. При толкувањето и преведувањето светоотечката литература тие се користеле со говорниот народен јазик. Нивната доследност и втемеленост во Светата литургија се проектирала во сите сфери на нивното дејствување, при што особено „се труделе да ја инкорпорираат библиската порака во човечкото катадневие".
Тие категорично се спротивставиле на неправилните практики распространети меѓу христијаните како нередовното причестување, суеверието и погрешното извршување на богослуженијата. Своето име „коливари" го добиле токму поради нивното застапување благословувањето на пченицата (коливото) да се извршува во сабота, како што е пропишано од каноните, а не во Недела, како што се практикувало. Оттука, може да се забележи дека тие „се одликувале со верност од старозаветен тип кон црковните обреди и литургиското правило, но верност што сепак била богословски и духовно осмислена".
Борејќи се против идеите на свиоте идејни „Варлаами", кои ригидно го отфрлале нивното учење, филокалистите се соочувале со многубројни искушенија. На помесниот собор во Цариград, одржан 1819 година, учењето за редовното причестување на бележитиот претставник на движењето Никодим Агиорит било потврдено, а со тоа и самото коливарство било општо и официјално препознаено од Црквата.
Во овој контекст, мора да се нагласи исклучителното значење на Света гора како интелектуален центар на православието во иноверната турска империја. Образованието, кое монасите го добивале на овој, не без причина наречен „пустински универзитет", во никој случај не е за потценување, особено ако се земат за примери поедини негови „студенти" и „професори" од овој период, а особено знаменитите претставници на филокалиското движење, како Неофит Капсокаливитски, Атанасиј Пароски, Никодим Агиорит, Макариј Коринтски, Пајсиј Величковски, Пајсиј Хиландарски и Кирил Пејчиновиќ. Библиотеките на светогорските манастири претставувале неисцрпни сокровишта на божествената, но и човечката философија и наука. Непобитно е дека синергизмот помеѓу молитвата и работата, како едно од основните начела на светогорскиот подвижнички живот, секогаш ја опфаќал и интелектуалната работа.
Ваквата средина, втемелена врз принципите на филокалиското движење, а во која младиот монах Кирил духовно и интелектуално се изградувал, извршила пресудно влијание врз оформувањето на неговата личност и во потполност го осмислила неговиот понатамошен животен подвиг. Севкупното негово дејствување е во потполност проникнато со идеите на филокалиското движење, со што игуменот Кирил се вбројува меѓу најзначајните негови претставници во Македонија, заедно со јермонахот Јоаким Крчовски и презвитерот Саво Калишки. Во потполност посветувајќи се на подвижничкиот монашки живот и препознавајќи го од Бога даруваниот учителски дар, јеромонахот Кирил добива благослов од хиландарските отци да се врати во Македонија и да започне со својата просветителска дејност.
Игуменот Кирил
Јануари 21, 2007 од Milan
3. Кириловиот живот во Македонија, по враќањето од Света гора, може грубо да се подели, според местото на неговото подвизување, на два периоди – времето на неговото игуменствување во Марковиот манастир и игуменствувањето во Лешочкиот манастир. Но, на есенцијален план, пред сè на план на неговото дејствување, забележителен е еден непрекинат континуитет. Тој од почетокот, па сè до крај, останува литургиски човек, во најдлабоката смисла на зборот – без драстични скокови и падови, без вратоломни апостазии и потресни обраќања, без идејни превирања во неговата проповед – неговата мисла е една и единствена, сосредоточена во подвигот на животот во и за Светата литургија.
Таков карактер има севкупното негово животно дело – обновителните потфати на манастирските комплекси во кои игуменствувал, живата постојана проповед со збор и со дело, а пред сè неговите малкубројни, но извонредно значајни писмени творенија. Од генијалното „Огледало" па сè до знаменитиот лешочки епитаф, кој со свои раце го издлабил во камен, тој останува светогорец, до крај верен на филокалиското просветителско движење.